top of page
virtaava_vesi.png

Ajankohtaista

Päivitetty: 24. lokak. 2022

Virtaus Yrityspalvelujen perustaja Kirsi Virtanen haluaa lisätä pk-yritysten elinvoimaisuutta Suomessa

Elli-Noora Nieminen 16-10-2022


Virtaus Yrityspalvelut tuottaa asiakkailleen tutkittua tietoa muun muassa asiakastyytyväisyydestä, työhyvinvoinnista sekä esimiespalveluista. Tutkimusten lisäksi yritys tarjoaa myös koulutuksia ja muita ratkaisuja, jotta yritykset hyötyvät saaduista tutkimustuloksista. Yrittäjä Kirsi Virtasella on pitkä kokemus

ravintola-alalta ja koulutukseltaan hän on ravintolajohdon restonomi ja myyntityön tradenomi.


Kilpailuetua pk-yrityksille


Virtaus Yrityspalvelut tarjoaa palveluja ensisijaisesti matkailu- ja ravintola-alan yrityksille. Palvelut on suunnattu ensisijaisesti pk-yrityksille, koska Virtaus Yrityspalvelujen taustalla on Kirsi Virtasen halu auttaa pieniä ja keskisuuria yrityksiä saavuttamaan kilpailuetua. Kirsi ei halua nähdä Suomea, missä olisi alakohtaisesti vain muutama suuri toimija, ja sitä kautta myös yrittäjyys laskisi. Hän uskoo, että panostamalla laadukkaaseen asiakaspalveluun, uniikkeihin ja yksilöllisiin tuotteisiin ja palveluihin sekä henkilöstön hyvinvointiin, pienet yritykset voivat menestyä markkinoilla.


– Haluan tarjota asiakkailleni palveluja, joiden avulla he voivat kehittää liiketoimintaansa nostamalla asiakastyytyväisyyttä ja siten asiakkaiden sitoutuneisuutta. Kun henkilöstö viihtyy hyvin työpaikalla, se näkyy loppu viimein myös kassassa, puhumattakaan siitä henkisestä pääomasta, mikä tulee, kun työpaikalla henkilöstö viihtyy ja asiakaspalvelu pelaa, Kirsi kertoo.


Paluu perusasioiden äärelle


Tänä päivänä liiketoiminnan kehittämiseen on tuotu monia uusia ideoita ja toimintamalleja. Virtaus Yrityspalveluilla lähtökohta on sen sijaan liiketoiminnan peruspalikoiden, eli asiakkaiden tyytyväisyyden sekä henkilöstön hyvinvoinnin kehittäminen. Yrityksen tarjoamat palvelut voidaan jakaa karkeasti kahteen kategoriaan: asiakaskokemukseen ja asiakastyytyväisyyteen keskittyviin palveluihin ja työhyvinvointipalveluihin. Näistä jälkimmäiseen liittyy yrityksen kolmas palvelukategoria, eli esimiespalvelut ja niiden kehittäminen, sillä toimimattomat esimiespalvelut laskevat myös henkilöstön

työhyvinvointia.


– Uskon vahvasti, että onnistuneen liiketoiminnan perusta ovat tyytyväiset asiakkaat ja työssä hyvinvoiva henkilöstö. Näitä tärkeimpiä rakennuspalikoita ei saisi unohtaa, koska vaikka tuote, palvelu tai palvelutuote olisi miten hyvä, se ei myy ilman sitä tuottavaa henkilöstöä tai asiakaskuntaa, eikä se ole silloin menestyvää liiketoimintaa, Kirsi toteaa.


Virtaus Yrityspalvelujen toiminnan perustana on läpinäkyvyys. Tämä näkyy muun muassa siinä, että palvelut on selkeästi tuotteistettu, niillä on asiakkaan kanssa yhdessä määritelty tavoite ja tarkoitus. Lisäksi palvelujen hinnoittelu on selkeää. Suuntaa antavat hinnat näkyvät yrityksen verkkosivuilla ja ne vaihtelevat palvelukokonaisuuden laajuuden mukaan, esimerkiksi koulutuksissa osallistujamäärät nostavat hintaa ja

tutkimuksissa otantamäärät.


Tutkimuskeinojen valikoimassa mysteerishoppaus


Virtaus Yrityspalvelujen tuottamissa tutkimuksissa pääpaino on numeerisen datan ja kaavioiden sijaan sanallisessa datassa. Tämä tarkoittaa kirjallisesti raportoituja konkreettisia havaintoja, ratkaisuehdotuksia sekä oivalluksia. – Kyllä meiltä luvutkin saa tietenkin raportissa, mutta se ei ole pelkkiä numeroita, vaan sisältää perustelut sille, mikä nostaa tai laskee esimerkiksi työhyvinvointitulosten prosenttia, Kirsi täsmentää.


Asiakaskokemuksen ja asiakaspalvelun laadun mittaamisessa Virtaus Yrityspalvelut luottaa

mysteerishoppaukseen. Se on Kirsi Virtasen mukaan edullinen markkinatutkimuksen muoto ja sen lisäksi myös luotettava sekä helppo toteuttaa. Mysteerishoppausta varten laaditaan tarkka kysymyspatteristo, joka perustuu yhdessä asiakkaan kanssa määriteltyihin tavoitteisiin ja on räätälöity kunkin asiakkaan liiketoimintaan sopivaksi. Tutkimusrunko rakennetaan asiakaskohtaisesti vastaamaan juuri hänen liiketoimintansa tarpeita, esimerkiksi viiden tähden hotellilta voidaan edellyttää eri palvelutasoa kuin vaikkapa hostellilta. Toiston avulla varmistetaan tutkimuksen luotettavuus. Tämän vuoksi Virtaus Yrityspalveluilla myysteerishoppauskohteessa käydään vähintään kolmesti.


– Esimerkiksi kahvilassa käymme vähintään kolmena eri päivänä, kolmena eri ajankohtana ja vähän erilaisissa tilanteissa. Joku päivä voidaan haluta mennä lounassalaatille, joku päivä kahville ja joku päivä ihan vaan vaikka kysymään jotain. Yksi otanta ei ole luotettava, se kertoo vain siitä, että yhdellä yksittäisellä asiakaspalvelijalla on ollut todella hyvä tai huono päivä, Kirsi kertoo.


Tulevaisuuden haaveissa toiminnan kasvattaminen


Tällä hetkellä Virtaus Yrityspalvelut keskittyy matkailu- ja ravintola-alan sekä vähittäiskaupan pk-yritysten palvelemiseen, koska niistä Kirsi Virtasella on eniten kokemusta. Tulevaisuudessa hän toivoo, että voisi liiketoiminnan kasvun kautta laajentaa yrityksen palvelutarjontaa palkkaamalla eri alojen asiantuntijoita. Kirsi uskoo, että Virtaus Yrityspalveluiden palveluille on kysyntää myös tulevaisuudessa, koska asiakaspalvelun laadun takaaminen on tärkeää, tapahtui se sitten kasvokkain tai verkossa.


Yrittäjyydessä Kirsiä inspiroi halu vaikuttaa. Hän kertoo, että hänen kaikkein kunnianhimoisimpana tavoitteenaan on nostaa Suomen matkailu- ja ravintola-alan kaikkien ahdinkojen jälkeen uuteen nousuun. Entä mistä Kirsi haluaa, että hänet tunnetaan yrittäjänä? – Haluan, että minuun liitetään vahvasti asiantuntijuus, luotettavuus ja kehittämisen halu, Kirsi kertoo.


Kirsi Virtaselle on erityisen tärkeää, että hänen palvelunsa tuottavat asiakkaille arvoa. –Haluan, että kun on tehty asiakkaan kanssa projektia ja laitan laskua, että asiakas ei mieti, mistä tämä lasku nyt koostuu, ja saiko hän rahalleen vastinetta, vaan että tarjoamani palvelu on tuottanut asiakkaalle arvoa, Kirsi summaa.


bottom of page